Paluu arkeen alkaa monessa yrityksessä täydellä teholla vuodenvaihteen jälkeen. Mitä voimme odottaa myynnin tekevän? Toimintamalli, jolla jokainen yritys lisää myyntiänsä, on yksinkertaisuudessaan seuraava:
- Analysoi, mitkä nykyisistä asiakas- ja tuoteryhmistä tuovat nopeimmin ja todennäköisimmin myyntiä.
- Varmistu aidoista, oikeista ja kestävistä kilpailueduistasi. Mitkä oikeasti ovat asiakkaan syyt ostaa sinulta ja yritykseltänne?
- Yksilöi, mitä tuotteita ja palveluita voit myydä lisää tärkeimmille nykyasiakkaillesi.
- Näin toimien sinulle on syntynyt perusteltu lista niistä parhaiten kaupaksi käyvistä tuotteista/ palveluista sekä myös ranking niistä asiakkaista, joiden kanssa saat todennäköisimmin ja nopeimmin kauppaa -> sitten ei muuta kuin ilosanomaa viljelemään
- Jos tavoitteiden ylittämiseen tarvitaan myös uusia asiakkaita niin tee prospektilista potentiaalisista asiakkaista, jotka ovat profiililtansa vastaavia kuin nykyiset asiakkaasi. Kun kerrot heille kestävistä kilpailueduistasi, niin suurella todennäköisyydellä löydät uusia kaupanmahdollisuuksia.
- Näin toimien sinulle on syntynyt perusteltu lista niistä parhaiten kaupaksi käyvistä tuotteista/ palveluista sekä myös ranking niistä asiakkaista, joiden kanssa saat todennäköisimmin ja nopeimmin kauppaa -> sitten ei muuta kuin ilosanomaa viljelemään
Tällä sabluunalla syntyy aina tulosta.
Kun myynnin perusta on kunnossa; tiedät mitä myyt, millaisille asiakkaille myyt ja miksi onnistut myynnissä. Voit silloin laittaa huomiosi siihen, kuinka pystyt palvelemaan tärkeimpiä asiakkaitasi nykyistäkin paremmin. Pystyt lisäksi nykypäivänä automatisoimaan ja digitalisoimaan monia tekemisiä, jotka vievät turhaan aikaasi.
Jos yrittäjänä tai vastuullisena johtajana kuvittelet, että palvelette asiakkaita jo nyt parhaalla mahdollisella tavalla, niin rohkaisen tarkistamaan askel askeleelta, miten asiakaskokemus teillä nyt tapahtuu. Takaan, että yllätyt ja löydät kehityskohtia!
Parasta on, että kehityksen näkee helposti. Asiakassuhteet ovat laajentuneet vanhojen asiakkaiden kanssa ja olet löytänyt uusia, palvelu- ja tuoteportfolioonne parhaiten istuvia asiakkaita.