Suositukset ovat maailman vahvin markkinointimuoto. Tuohon kuninkuusluokkaan kannattaa siis voimallisesti pyrkiä. Olet varmaan kuullut, kuinka menestyville myyjille tulee paljon uusia kaupanmahdollisuuksia juuri suosittelujen perusteella. Kyseessä on aika yksinkertainen juttu. Ihminen, eli asiakas, on ollut erityisen tyytyväinen johonkin tuotteeseen tai palveluun. Niitä myynyt ihminen, eli myyjä, saa siitä hyvästä kunniaa itselleen.
Alimyyminen ja ylitoimittaminen on yksi tapa auttaa suositusten saamisessa. Tuolla mekanismilla asiakas yllätetään positiivisesti, ja positiivinen kokemus alkaa soida omalla nuotillaan asiakkaan verkostoissa. Puhutaan siitä kuuluisasta puskaradiosta.
Olisiko jotain muuta tapaa saada suositteluja kuin hoitaa hommansa yli odotusten? Kyllä vain.
Malli toimii käytännössä niin, että käytät asiakkaidesi hyväksi tietoa, jota saat kun tutustut asiakkaidesi toimialoihin, heidän asiakkaisiinsa sekä heidän kilpailuetuihinsa. Kun esimerkiksi tiedät, että asiakkaanasi oleva rengasliike on myyntialueesi markkinajohtaja, vinkkaat yritystä aina kun kuulet jonkun tarvitsevan renkaita.
Tuolla tavalla tuotat arvoa kahdelle eri sektorille. Rengasliike saa kauttasi uusia asiakkaita, ja on varsin todennäköistä, että sinun myyjäsuhteesi uusia asiakkaita tuovana myyjänä on rengasliikkeelle erinomaisen arvokas. Toinen arvoa saava taho on henkilö, jolle vinkkasit hyvin tuntemastasi rengasliikkeestä. Jos kyseessä oli vaikka potentiaalinen asiakas, todennäköisesti teit lähtemättömän vaikutuksen hyvällä vinkkauksellasi.
Et olekaan enää pelkkä myyjä, vaan asiakkaalle poikkeuksellista lisäarvoa tuova A-luokan myyjä.
Ja mitä sitten tapahtuu omalle kaupankäynnillesi? Kuin huomaamatta tulet itsekin saamaan suositteluja. Myös sinua halutaan auttaa ja tarjoamiasi palveluita suositellaan aktiivisesti.
Myynnillisesti pystyt edesauttamaan suosittelua varmistumalla suositteluviestien perillemenosta. Se tapahtuu niin, että välität asian ja yhteystiedot osapuolille vaikka meilitse. Samalla kerrot asian riittävän seikkaperäisesti, siten, että asiasta tulee näille yhdistämillesi ihmisille ikään kuin yhteinen. Sopivassa kohtaa voit vaikka tiedustella: ”Miltäs uudet renkaat tuntuvat?”
Suosittelu on sanalla sanoen mukavaa. Kun on pystynyt auttamaan muita ihmisiä, tulee aina hyvälle tuulelle.