Erinomainen tavoite on mielestäni sellainen, joka saa innostuksen viriämään joka aamuisen hammaspesun yhteydessä sekä nostattaa ihon kananlihalle.
Syy tuollaisen tavoitteen tarpeellisuudelle piilee siinä yksinkertaisessa mutta väistämättömän realistisessa todellisuudessa, että aktiivisen myyntityön tekijälle on tarjolla vastatuulta, sadetta ja loskaa ynnä muuta vastoinkäymistä omiksi tarpeiksi ihan pyytämättä. Se ei ole kenenkään vika, vaan kyse on ammatinvalintaan liittyvästä faktasta. Rohkenen sanoa, että aktiivisessa asiakashankinnassa sekä myyntityössä saa olla ihan kohtuullisen tyytyväinen, jos kolmannes tehdyistä toimista tuottaa halutun tuloksen lyhyellä aikavälillä eli heti tai jokseenkin piakkoin. Mitalin toiselta puolelta katsottuna tarkoittaa sitä, että isompi osa sinänsä ansiokkaasta tekemistä ei tuota sillä hetkellä haluttuja tuloksia. Kokemus on osoittanut, että nimenomaan nämä vastatuulen voimakseen kääntävät taiturit ovat todellisia myynnin sankareita, jotka aikanansa sitten poimivat kypsyneet hedelmät kauppakoriinsa.
Miten sitten värkätä kuvatun kaltainen tavoite?
Ensinnäkin myynnilliset tulostavoitteet kannattaa pilkkoa kuukausiksi, viikoiksi ja päiviksi, jonka jälkeen tekemisiksi eli asiakasmääriksi, tapaamisiksi, tapaamisten tavoitteluiksi, tarjouksiksi ja kaupoiksi. Pilkonta siten että tulee huomioiduksi mahdolliset luontaiset ko. myyntilajiin kuuluvat sesongit ja muu vuodenkierto. Näin vuoden tulostavoite on saatu konkreettiseksi ja ymmärrettäväksi myynnin eri vaiheiden tekemiseksi.
Mitä sitten tapahtuu, kun saavutat tavoitteesi? Tai entä kun ylität ne? Millaiset palkkiot, provisiot, bonukset tai vaikkapa juhlat on vuorossa? Kysymyksiä, jotka saavat juuri sinut innostumaan, kannattaa tehdä niin monta jotta löydät sen mikä alkaa oikein tosissaan innostamaan. Olen havainnut, että myös monet myynnin vetäjät pohtivat mitä erilaisimpia palkintoja/ palkkiomalleja ja olen monta kertaa saanut todeta, että myyjän itse esittämä ajatus voi olla hyvinkin kannatettava.
Monissa firmoissa on erilaiset palkkiomallit siitä ja tästä myynnistä. Älä jää miettimään pelkästään maksuun menevää provisiosummaa vaan ulota ajattelusi siihen mitä tulet tekemään, sillä uudella rahalla, jonka olet uusien myyntitulostesi myötä ansainnut. Se voi olla reissu jonnekin, jokin elämys tai mikä sinua nyt sattuukaan innostamaan lujasti. Ja pidä sitten tämä mielessäsi, kun aamuisin olet unenpöpperöisenä aamutoimissasi keskellä marraskuuta.