Samuli Arte johtaa lisättyyn todellisuuteen keskittyneen yhtiön Overlyn Suomen toimintoja. Hän käytti Tekesin Innovaatiosetelin Overlyn myynnin ja markkinoinnin strategiansa hiomiseen. Samuli kertoo mikä muuttui.

Miten innovaatioseteli muutti Overlya?

“Yhteinen ideariihemme pisti miettimään Overlyn todellisia arvoja. Eli miten ja mistä asiakas saa Overlyyn laittamansa rahansa takaisin. Olin ennen olin sitä mieltä, että Overly on hyvä markkinoinnin työkalu. Innovaatioprosessissa huomasin että se kuitenkin paras myynnin työkaluna. Overly ei näytä vain kauniita kuvia vaan se pystyy lisäämään asiakkaan myyntiä. Meidän kulttuurissamme Ihmiset odottavat markkinoinnin johtavan aina kassakoneen laulavan.”

Kuulostaa yksinkertaiselta. Miksi tähän muutokseen tarvittiin kallispalkkaisia konsultteja?

“Tässä onkin innovaatiosetelin loistavuus. Tekes maksaa sen, yrittäjältä se vaatii vain avoimuutta. Konsulttina toimineen Ari Holmin ja Jari Peltolan paras arvo oli, että he osasivat tehdä oikeat kysymykset liiketoiminnastani. Ja kiteyttämään johtopäätökset. Yhdeksän yrittäjää kymmenestä on “suutarin-lapsilla-ei-ole-kenkiä” -tilanteessa. He eivät ole miettineet riittävästi, mikä on hänen tuomansa lisäarvo asiakkaalle. Siinä tulee kiteyttämisen arvo.”

Miksi Overly on kova juttu?

“Lisätty todellisuus on tulossa Suomeen kovaa vauhtia. Ensimmäisessä junassa olijat saavat markkinointiedun. Overly yhdistää perinteiset ja sähköiset kaupat. Voit skannata puhelimellasi mikä tahansa kuvan tai logon ja Overly näyttää ruudullasi esimerkiksi brändin verkkokaupan varaustoiminnon tai muun Call-to-Actionin. Jotkut yritykset pelkäävät muuttaa vanhoja mainoksiaan mitenkään. Overlyn avulla pystyt linkkaamaan printtimainokseen mitä tahansa digitaalista sisältöä ilman että sinun tarvitsee printissä muuttaa mitään.”

Mikä on muuttunut innovaatiosetelin jälkeen?

“Olen itse aina ollut aktiivinen soittamaan asiakkaille. Nyt ihmiset ovat alkaneet soittaa minulla. Jopa tuntemattomat. On kova juttu, jos asiakas on niin kiinnostunut että hän soittaa nähtyään palvelussa jotain kiinnostavaa.“

Kuinka koit byrokratian setelin hakemisessa?

“Prosessi oli helppo. Ja olen ihminen joka kokee tuskaa täyttäessään veroilmoituksen. Ei siksi etten osaisi vaan koska se kuulostaa vaikealta. Tekesin palvelussa täytin vapaamuotoisesti vain viisi kohtaa. Hienoa oli, että Tekesistä vastattiin meiliin ja jopa soitettiin takaisin.”

Minkä tyyppisille yrittäjille tutkapari Holm-Peltolalla voisi olla annettavaa?

“Heidän kanssaan kun juttelee, niin kenelläkään ei yksinoikeutta huonoihin vitseihin. Se on jaettu. Ari on vahva tunnistamaan myynnillisiä asioita jokaisessa bisneksessä. Hän on kassakonemagneetti, joka sparraa tyyliin “Tuota terottamalla siitä tulee vielä parempi”.

Tiiminne on parhaimmillaan, kun laitatte yrittäjän miettimään tarkemmin lisäarvoa, jonka yrittäjä tuo asiakkaalleen. Aktiivinen ja uusille ajatuksille avoin yrittäjä saa ehkä palvelustanne eniten.”


Kysy lisää innovaatioseteliprosessista tai lisää myyntiäsi Overlyn kautta. Soita Samulille 040 511 4388.

Myynnintekijä Holm

Kirjoittajasta Myynnintekijä Holm

Olen koko urani auttanut loppuasiakkaita saamaan parhaat tuotteet sekä palvelut ja auttanut myös kulloistakin myyntiryhmääni aktiivisten myyntioppieni mukaisesti. Kun kyseessä on myynnin tai asiakaspalvelun kehittäminen, tarjoan kaiken osaamiseni ja kokemukseni Sinun käyttöösi.

Lisää kirjoittajalta Myynnintekijä Holm