Kun lähdin matkalle auttamaan suomalaisia yrityksiä kohti parempia tuloksia myynnissä ja asiakashankinnassa (lue: markkinointi, viestintä) niin lähdin liikkeelle, sillä ajatuksella, että ne ovat kaikkien yritysten tärkeimmät toiminnot. Minun ajatukseni niiden merkityksestä, koko ajan muuttuvassa ja globalisoituvassa sekä digitalisoituvassa kilpailutilanteessa, ovat vahvistuneet matkani edetessä.
Miksi koin alun alkujaan, että minulla olisi annettavaa noiden ydintoimintojen kehittämisessä suomalaisille yrityksille?
Olen käynyt kovat ja käytännön läheiset kansainväliset (SWE, USA, JPN) myyntikoulut. Olen aina toiminut todella kovan kilpailukentän toimialoilla (B2B/ toimistotarvikkeet & ICT-palvelut, B2C/ puusepänteollisuus). Aktiivinen asiakashankinta on aina ollut ensimmäinen tehtävä ennen kuin on edes päässyt tekemään varsinaista myyntityötä. Olen menestynyt näissä eri toimialojen kivikovissa myynneissä (erilaiset listaukset, rankingit ja tulokset myyntikilpailuissa todentavat sen). Olen onnistunut kapteenina toimiessani joidenkin myyntitiimieni kanssa kääntämään menestymättömyyden menestykseksi. Olin aikoinaan starttaamassa myyntiyhtiötä joka poikkeuksellisen haastavasta tilanteesta huolimatta saatiin nopeasti tuloksekkaaseen lentoon.
Eli aktiivisen myynnin merkityksen, oman kokemuksen ja todennetun osaamisen halusin tuoda halukkaiden käyttöön.
Versio 1.0/ Joulukuu 2014 ->
Käytännön myynnin kehittäminen aktiivisten tekojen avulla. Tässä palvelussa olen itse mukana kaikissa käytännön myynnin vaiheissa (asiakkaiden valinta, asiakkaiden tavoittaminen, tapaamisten sovinta puhelimella, asiakastapaamiset, ratkaisuehdotusten luonti, kauppojen teko, asiakkaiden avulla uusien kaupanmahdollisuuksien löytäminen). Isoin hyöty asiakkailleni on tullut kehittymisestä asiakaskohtaamisissa heidän asiakkaiden kanssa. Kyllä, olen siis itse mukana asiakkaani kanssa hänen myyntikäynneillänsä.
Versio 2.0/ Elokuu 2016 ->
Käytännön myynnin kehittämisen tueksi tarvitaan viestinnän ja digitaalisten asiakashankintamahdollisuuksien hyödyntämistä. Ymmärrän aiheen merkityksen ja jotain osaan sekä pystyn itsekin tekemään mutta verkostojeni ammattilaiset ovat tässä ratkaisevassa roolissa. Valitsen asiakkaani kanssa hänelle parhaiten sopivan kokonaisuuden, jotta kauppa käy aiempaa rajummin.
Tulokset Versioista 1.0 & 2.0
Lukuisa määrä merkittäviä onnistumisia: myyntiennätyksiä, uusia tuotteita & palveluita, synnytettyjä myyntiyhtiöitä, palkattuja myyjiä, voittoja tarjouskilpailuissa jne. Kerron näistä menestyksistä mielelläni Sinulle lisää.
Matkaan on mahtunut myös epäonnistumisia: tappioita, hävittyjä caseja, vääriä valintoja jne. On ollut tilanteita joissa minusta ei ole ollut toivottua hyötyä. Kerron myös näistä mielelläni Sinulle lisää.
Yksi polku johon toimintani olisi myös voinut kääntyä olisi ollut laajentuminen ”uusien myynnintekijöiden” voimin mutta se ei ole ollut luontaisesti rakentuva suuntaus.
Versio 3.0/ Elokuu 2017 ->
Olen saanut olla eri rooleissa yli 70 asiakkaani kanssa. Kokemusta, näkemystä ja oppia on kertynyt valtavat määrät. Roolistani johtuen olen ollut valmentajan/ kehittäjän/ konsultin/ sparrarin tehtävien myötä hieman sivussa varsinaisesta operatiivisesta tekemisestä.
Koen että nyt on aika siirtyä entistä vahvemmin käytännön tekemisen avulla vielä hyödyllisempään rooliin asiakkaiden hyväksi.
Koska olen aina työskennellyt vahvasti etulinjassa, niin olen asiakkaideni myötä oppinut eri käytännön tilanteissa ihmisistä todella paljon. Osaaminen, aitous, rehellisyys, halu olla hyödyksi & avuksi, ihmisten yllätyksellisyys niin hyvässä kuin pahassa sekä monet inhimilliset tilanteet ovat tulleet tutuiksi.
Yhtä Kaikki:
Vuosien ja käytännön kokemusten myötä hankkimani osaamis-, kokemus- ja verkostopankkini voimin haluan olla hyödyksi entistä harvemmalle asiakkaalle mutta sitäkin syvällisemmin.